Olen ollut pienestä pitäen arka ja hiljainen. Syrjäänvetäytynyt, yksinviihtyvä erakko. Minulla ei ole koskaan ollut paljoa kavereita, kuten ei ole edelleenkään. Olin jokseenkin helpottunut kun esikoiseni, kuten nyt myös kuopus, ovat olleet vilkkaan ja seurallisen tuntuisia. Kunnes esikoiseni muuttui entisestä tuulispäästä hiljaiseksi mietiskelijäksi.

Minun oli niin vaikea hyväksyä sitä, koska olen koko ikäni kärsinyt arkuudestani, hiljaisuudestani. Siitä, ettei kukaan edes huomannut olemassaoloani. Minua kiusattiin koulussa enkä osannut puolustautua, itkin sitten myöhemmin kotona ja odotin kauhulla seuraavaa koulupäivää. En tahdo esikoiseni kokevan samaa.

Millä saan opetettua esikoiseni olemaan vahva, unohtamatta herkkyyttään, taiteellisuuttaan ja pohdiskelevuuttaan. Hyväksymään ja arvostamaan itseään juuri sellaisena kuin on, mutta ei anna kuitenkaan muiden pompottaa häntä miten tahtovat.

Tänään pihalla ensimmäisen kerran häntä kiusattiin. Muutaman vuoden vanhempi poika tuli myös leikkimään ja esikoinen oli innoissaan saatuaan kaverin. Kunnes joutui pettymään. En tiedä, miten nykyajan vanhemmat kasvattavat lapsiaan, vai kasvattavatko ollenkaan, mutta teki pahaa katsella tuota poikaa. Puolustin tottakai omaa lastani leijonaemon tavoin, mutta paras ratkaisu sillä hetkellä oli mennä kotiin.

Olen opettanut omat lapseni arvostamaan ja kunnioittamaan toisia ihmisiä, kuten minäkin kunnioitan ja arvostan heitä samalla tavoin. Sitten tulee näitä yksilöitä, jotka eivät ole koskaan kuulletkaan tälläisestä vaan ovat pikkudiktaattoreita pihalla, purkaen omaa pahaa oloaan muihin lapsiin.

Näen luovuuden, herkyyden, taiteellisuuden, pohdiskelevuuden yms. suurena voimavarana, kunhan sen osaa hyödyntää. Tahtoisin opettaa lapsilleni tämän. Opettaa sen, että on fiksumpi poistua tilanteesta, kuin ottaa nyrkit käyttöön. Pysyä omana itsenään, omissa mielipiteissään ja arvostaa itseään sellaisena. Sen ettei tarvitse miellyttää muita, olla vain oma itsensä.

Vaikka on erilainen kuin muut, ei tarkoita sitä että olisi huonompi kuin muut.