INFP (Introvertti-Intuitiivinen-Tunteva-Spontaani)

INFP:llä tuntuu olevan loppumaton usko hyvyyden vaikutukseen. Hän ei jaa ihmisiä hyviin ja pahoihin, vaan uskoo, että paatuneellakin rikollisella on hyvät puolensa.
  • Allekirjoitan tämän täysin. Etsin mieluiten jokaisesta ihmisestä ne parhaimmat puolet ja unohdan ne huonot. Esimerkiksi toisten töiden arvostelu. Minun on erittäin vaikea arvostella toisten töitä ja mieluiten etsin niistä ne parhaat piirteet, hyvät puolet, ja sanon niistä. Ne kohdat, jotka mielestäni eivät ole niin hyviä, meinaavat jäädä ilman mainintaa, koska en tahdo sanoa mitään engatiivista.

INFP:n suhde ulkomaailmaan on tyyni ja rauhallinen ja hänellä on korkea omantunnonarvo, jonka saa omista arvoistaan. INFP on kiinnostunut omasta, sisäisestä maailmastaan ja saa tyydytyksen omien ideoidensa ja ajatustensa toteuttamisesta, eikä välttämättä kaipaa ulkopuolisten rohkaisua tai palautetta. Usein hänellä on myös hyvä mielikuvitus ja lapsena hänellä saattaa olla "näkymättömiä" ystäviä.
  • Taas osui ja upposi. Olen enemmän kiinnostunut omista ideoistani, omasta sisäisestä maailmastani, enemmän kuin minua ympäröivästä maailmasta. Yksinkertaistaen voisin kai sanoa, että periaatteessa voisin elää ilman ympäröivää maailmaa. (no, se kai on hieman vaikeahkoa..). Minulla on paljon ideoita ja miljoona keskeneräistä projektia, rakastan työskennellä niiden parissa. Pidän kaikenlaisesta luovasta työskentelystä ja saan siitä elämääni paljon sisältöä.
  • Hieman mietin tuota kohtaa, "eikä välttämättä kaipaa ulkopuolisten rohkaisua tai palautetta", sillä tällä hetkellä ainakin minulla on tarve antaa tekstejäni muille luettavaksi, jotta nämä antaisivat minulle realistista palautetta. Toisaalta taas jos palaute on negatiivista ja minua arvostellaan, pystyn jotenkuten poistamaan sen mielestäni jos oikeasti pidän tekstiäni "täydellisenä" ja juuri sellaisenaan valmiina.
  • Minulla ON liian vilkas mielikuvitus ja siitä on oikeasti haittaa oikeassa elämässä välillä. Joissakin tilanteissa toivoisin olevani hieman hillitymmän mielikuvituksen omaava, mutta ei sitä kai voi muuttaa. Lapsena minulla oli montakin mielikuvitusystävää..

Yleensä INFP:llä on vain muutamia, hyviä ystäviä, kunhan on kelpuuttanut heidät ensin ystäväpiiriinsä. Ystävänä INFP on uskollinen ja suhde kestää yleensä vuosikausia, jos ei vuosikymmeniä.
  • Minulla ei ole koskaan ollut laajaa ystäväpiiriä, toisaalta en ole koskaan myöskään kaivannut sitä.
Läheisistä suhteista huolimatta INFP ei välttämättä kerro syvimpiä ajatuksiaan edes ystävilleen, sillä hänellä on tapana tutkiskella asioita itsekseen. Tästä johtuen hän saattaa tuntua joskus hyvinkin epäsosiaaliselta.
  • Taas totta. En puhu kaikista asioistani ja ajatuksistani miehelleni, vaikka pitäisi. Ystävilleni kerron loppujen lopuksi todella vähän. Olen useimmiten se kuunteleva korva kaikissa ihmissuhteissani, minulle avaudutaan helposti, mutta itse en avaudu kenellekään. Leikkipuistokontakteistakin tiedän vaikka mitä, mutta itse en ole kertonut oikeastaan yhtään mitään, teen se kai ihan luonnostani. Pohdin ja kirjoitan ajatuksiani yksin ja se tuntuu parhaimmalle vaihtoehdolle. No, miehen kanssa keskustelemisessa on parantamisen varaa.
Kuuluisia INFP-luonteita:
  • Maria, Jeesuksen äiti
  • Luukas
  • Johannes
  • William Shakespeare
  • A. A. Milne
  • Laura Ingalls Wilder
  • Helen Keller
  • Anne Frank
  • Donna Reed
  • James Herriot
  • Amy Tan
  • John F. Kennedy, jr
Tuo on kai rohkaisevaa, että esimerkiksi William Shakespeare, A.A. Milne, Anne Frank ovat olleet luonteeltaan kaltaisiani..