Tähän asti uneni ovat olleet minulle selityksettömiä, näen niitä kyllä, mutta en ole saanut niistä mitään irti. Kunnes nyt. Viime yönä näin unta, joka jäi vaivaamaan minua. Lopulta iltapäivästä kirjoitin sen ylös vihkoon ja samalla aloin pohtimaan sen merkitystä.

Olin jossain oudossa paikassa, jossa oli paljon ihmisiä. Siellä oli myös siskon ex-miehen veli. Esittelimme töitämme toisillemme, kukaan vain ei ollut kiinnostunut tekemistäni kahdesta lasimaalauksesta, kukaan ei edes vilkaissutkaan niitä. Muistan kuinka pettynyt olin.

Paikka vaihtuu. Seison joen rannalla, molemmilla puolella jokea on paljon ihmisiä. Joku sanoo minulle, että joen toisella puolella on se poika, johon olin ihastunut 4-vuotiaana. Sama henkilö kysyy haluanko tavata hänet. Sanon, etten halua ja yritän paeta, mutta tuo lapsuuden ihastukseni tuodaan luokseni vastusteluistani huolimatta. Paniikki valtaa minut ja yritän päästä pois.

Nyt sitten sitä tulkintaa. Siskoni ex-miehen veli edustaa sitä, mitä haluaisin itsekin olla. Hän on menestynyt soittajan urallaan, on soittanut Idols-bändissä, monen suositun laulajan taustabändissä jne. Tahtoisin itse samaa kirjoittamisen saralla, olla hyvä siinä mitä teen. Saavuttaa paljon.

Lasityöt edustavat minua, sitä mitä olen sisimmässäni. Vaikka ulkokuori saattaa antaa vahvan ihmisen vaikutelman, syvällä sisimmässäni olen hauras ja heikko, kuten lasi. Lasityöt olivat myös värikkäitä, värit kuvastavat luovuuttani.

Se, ettei kukaan ollut kiinnostunut töistäni, kuvastaa aviomiestäni. Olen pyytänyt monta kuukautta sitten, että hän lukisi tekstejäni, päiväkirjaani tätä blogiani, mutta hän ei ole vieläkään sitä tehnyt.Olen valmis näyttämään hänelle heikkouteni, todellisen minäni, mutta hän ei ehdi sitä katsomaan.

Lapsuuden ihastukseni kuvastaa menneisyyttäni. Vastusteluni hänen tapaamiseensa kuvastaa sitä, etten tahtoisi kohdata menneisyyttäni.

Tuntematon ihminen, joka kysyy ensin tahdonko tavata entisen ihastukseni ja kielloista huolimatta tuo ko. henkilön luokseni, kuvastaa sitä, että tunnen ihmisten tekevän asioita vasten tahtoani. Mielipiteitäni ei kunnioiteta.

Joki on jakajana menneisyyteni ja nykyisyyteni välissä. Se että tunnen itseni orvoksi väenpaljoudessa kuvastaa erakkoluonnettani, etten tykkää olla ihmisten seurassa. En tunne kuuluvani joukkoon.

--------------------

Ehkä tämä uni (ja toivottavasti muutkin unet jatkossa) ovat osa kriisiäni. Käyn unien kautta läpi näitä samoja asiota, mitä pohdin muutenkin päivät pitkät. Unet ehkä tuovat alitajunnasta uusia asioita pohdittavaksi.