Löysin kirjahyllystäni sattumalta kirjan: Thomas Jarlov ja Peter Kjärsgaard, Ole voittaja. Kirja sisältää monia testejä, joista saattaa olla apua oman persoonallisuutensa kartoittamisessa. Olen mielinyt päästä kunnon persoonallisuustesteihin ammattilaisen luokse, mutta tämä saa luvan kelvata. Ainakin näin alkuun.

Ensimmäinen kuvaus persoonallisuudestani, valittuani sanalistoista itseäni kuvaavimmat adjektiivit.

Vaatimaton ja vapautunut.

-Ihmiskeskeinen, yhteistyöhaluinen ja usein rento tyyppi.
  • Vastakohdat olivat ihmiskeskeinen ja tehtäväkeskeinen. Valitsin ihmiskeskeisen. Tämä on kinkkinen juttu yrittää hahmottaa itselleni, koska mielestäni tilanne on ristiriitainen. En mielelläni ole ihmisten seurassa, mutta tehtäväkeskeisyyskään ei kuvaa minua. Yhteistyöhaluinen olen, ehkä liikaakin. Rentous kuvastaa minua, koska suurimmaksi osaksi en stressaa pikkuasioista ja olen hällä-väliä-mentaliteetilla liikkeellä.
-Hyvin palvelualtis, yrittää välttää tai rajoittaa ristiriitatilanteita. On ystävällinen ja hauska ihminen.
  • Yritän välttää ristiriitoja viimeiseen asti, niin parisuhteessa kuin muissakin ihmissuhteissani. En tahdo esittää eriävää mielipidettäni vaan mukailen toisten mielipiteitä. En kerro miltä minusta tuntuu, vaan pidän kaiken sisälläni. Etten satuttaisi muita, pahoittaisi heidän mieltään. Olen ystävällinen kutakuinkin kaikille (olenko sitten liiankin ystävällinen?) ja monien mielestä hauskakin. Olen vain miettinyt hauskuuteni, pellen roolin, olevan naamioni ulkopuolisille. Ettei kukaan näkisi millainen olen oikeasti..
-Antaa usein muiden tehdä aloitteet, on hyvä kunntelija, on harvoin se, joka on valmis taistelemaan saadakseen tahtonsa läpi.
  • Juu. Jokaisessa seurustelusuhteessani toinen on ollut se aloitteen tehnyt osapuoli. Myös leikkipuistossa en pahemmin mene juttelemaan muille, vaan odotan että joku tekee aloitteen ja aloittaa keskustelun. Olen hyvä kuuntelija, siitä olen kirjoittanut aikaisemminkin. Ystävät soittavat minulle kun tarvitsevat kuuntelevaa korvaa. Annan kai mielummin periksi kun lähden taistelemaan omien mielipiteideni puolesta.
-Noudattaa sovittuja sääntöjä, hakee lämpimiä ja läheisiä suhteita.
  • Kyllä, ja odotan muidenkin noudattavan samoja sääntöjä.
-Tarvitsee myötätuntoa ja pyrkii usein miellyttämään muita.
  • Kyllä. Haen muilta myötätuntoa kertomalla kuinka raskasta minulla on lasten kanssa sairasteluineen sun muineen. Vaikka tilanteessa ei nyt niin vakavaa olekaan. Tietyissä tilanteissa pyrin miellyttämään muita, tai ainakin olen hiljaa.
-Hyväksyy toiset sellaisina kuin he ovat.
  • Suurimmaksi osaksi kyllä. Pitäisi yrittää hyväksyä itsensä tälläisenä kuin on, eikä aina etsiä niitä huonoja puolia ja ruoskia itseään..
-Hänen voi olla vaikeaa toteuttaa asioita, jotka hän on ottanut tehdäkseen.

  • Tietyissä asioissa olen saamaton. Lupaan tehdä paljon erinäisiä asioita ja kuvitelmissani saan ne tehdyksi alta aikayksikön. Todellisuus on ehkä eri..